Heb jij dat ook ?

  1. Heb jij ook wel eens moeite met leren ?

  2. Zou jij beter willen lezen ?

  3. Wil je de tafels sneller onthouden ?

  4. Wil je minder fouten maken ?

  5. En leren klokkijken ?

  6. Kun jij ook pas het plaatje maken als je iets snapt ?

  7. Wil jij ook meer tijd hebben om buiten te spelen ?

  8. Geen zin meer om iedere dag lang te oefenen ?

  9. Ben je bang voor iets ?

  10. Boos als iets niet lukt ?

  11. Zenuwachtig als je een test of toets moet maken ?

  12. Slaapproblemen of last van enge dromen ?

  13. Concentratieproblemen ?

  14. Pesten ze jou ?

  15. Moeite met alfabet, nieuwe woorden, tafels, klokkijken, de maanden van het jaar ?


Handiger leren

Soms hebben kinderen een vol hoofd, hebben taal op een onhandige manier opgeslagen en rekenen achter in het hoofd staan. Ook staan er beelden (foto's) in het hoofd van enge dingen.


Hoofd opruimen

Ik kan jou helpen je hoofd op te ruimen en alles handiger neer te zetten zodat je minder tijd nodig hebt om te leren en het ook weer makkelijker terug kunt vinden. En enge dingen en dingen waar je niets aan hebt, leert op te ruimen zodat er plaats komt voor leuke dingen.


Geen extra oefeningen !

Wat je van mij leert kun je iedere dag gebruiken op school en thuis. Het is wel belangrijk dat wat je bij mij leert iedere dag gebruikt wanneer je op school bent en je huiswerk maakt. Het is makkelijk, leuk en handig, het kost geen extra tijd omdat je het namelijk zelf bedacht hebt. Je hoeft geen extra oefeningen te doen, gewoon op school en thuis je eigen schoolwerk op een handigere manier maken en leren. Dan heb je weer tijd om andere leuke dingen te doen.


Hoe werkt dat dan ongeveer ?

De hele dag gebruiken wij ons hoofd voor het opnemen, verwerken, opslaan en opnieuw gebruiken van informatie. Alles wat wij zien, horen, voelen, ruiken en proeven wordt in ons brein verwerkt en opgeslagen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Deze eigen manier van informatie opnemen en verwerken ontstaat vaak al op jonge leeftijd. We noemen dit een interne strategie.


Ook voor leren wordt een strategie bedacht. Iedereen maakt zijn eigen unieke strategie. Soms blijkt dat het geen handige strategie is. Om toch te kunnen functioneren, leren mensen zichzelf ezelsbruggetjes aan. Vooral de ezelsbruggetjes die door anderen worden aangedragen, kosten veel extra energie om te onthouden en op te slaan. Op een gegeven moment zit het hoofd zo vol, dat zij het gevoel hebben dat er niets meer bij kan.


Wanneer de leerstrategie niet goed werkt, of basisinformatie niet goed is opgeslagen, kan het handig zijn een nieuwe strategie te bedenken. Dit zal de persoon zelf doen, onder begeleiding van een MatriXcoach.


Coaching met de MatriXmethode©, kortweg MatriXcoaching, is het stellen van open vragen, die de persoon in staat stellen zijn eigen oplossingen te vinden. Het is het bewustmaken van de eigen strategie, zodat de persoon deze zelf kan veranderen. De verkeerde informatie moet eruit om plaats te maken voor de juiste informatie. De basisinformatie wordt opnieuw ingeprent; het (opnieuw) automatiseren van het alfabet, de cijfers, tafels etc. Ieder doet dit op een eigen, originele manier. De één maakt een kastje waar de nieuwe informatie wordt opgeborgen, de ander een computer en een derde stookt een vuurtje om foute informatie in te verbranden.


Door de oude interne strategie te verwijderen en deze te vervangen door een nieuwe strategie die beter werkt, kan het probleem verholpen worden. Daarna wordt leren gemakkelijker, informatie wordt beter en gestructureerder opgeslagen, het begripsniveau verbetert en er komt meer structuur in het leren.


Leerproblemen en emotionele problemen gaan vaak hand in hand. Door te kijken naar de belevingsstrategie van elk persoon ontdekt de MatriXcoach wat zich in het hoofd en lichaam afspeelt. De blokkades en beklemmende gedachten komen aan het licht, zodat de persoon ze zelf kan veranderen. Je denkt bijvoorbeeld aan een angst(verleden of toekomst) en de strategie wordt in gang gezet. Het kan een beeld zijn, een geluid, een gevoel en/of een gedachte. Door die eerste stap te veranderen verandert de strategie en zal de angst voorgoed verdwijnen.


En ... wees gerust ...

... een MatriXcoaching is geen praatsessie waarin we uitvoerig het verleden in duiken. Bij een coaching vraag ik naar het probleem en werken we zo snel en zo luchtig mogelijk naar de oplossing toe. U vertelt wat u wilt vertellen en meer niet! Vooral de wat oudere kinderen (pubers) zijn bang hun hele hebben en houwen op tafel te moeten gooien............ik kan jullie geruststellen, dat hoeft dus niet!!!